9 правил безпеки для дорослих (без психологічної підготовки), що підтримують дітей.
Дуже багато дітей сьогодні дуже потребують
психологічної допомоги.
Дитяча психологиня Світлана Ройз на своїй
сторінці у Facebook розповідає про те, як дорослій людині, яка не має
психологічної підготовки, підтримувати дітей під час війни. Як надавати цю
допомогу так, щоб не завдати ще більшої шкоди.
На
жаль, я вже кілька разів включалася, щоб стабілізувати стан дітей після роботи
тих, хто не завжди усвідомлював, які інструменти зараз можна і не можна
використовувати.
Саме зараз наше завдання – допомогти дітям повернути, створити хоч
невеликий простір безпеки. Ми не можемо припустити, що стане тригером для
запуску травматичних реакцій, тому наші уважність, емпатійність, почуття такту
та відчуття опори дуже важливі
ПОРАДИ
ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ
Турбуємось
про себе і намагаємось не починати роботу без ресурсу. Якщо
нам не вистачить сил витримати погляд дитини, наповнений болем, її запитання,
реакцію – це посилить її стан занепокоєння та безпорадності.
Наше завдання – створити безпечний простір, у якому б дитина відчула близькість – “я з тобою”. Ідеться
про простір із чітко структурованими правилами та межами контакту.
Якщо ви не маєте досвіду роботи з емоційним
реагуванням на почуття та емоції, починати роботу можна буде лише у співпраці з
психологом. Цю роботу можна буде проводити лише після фази стабілізації –
зміцнення та відчуття безпеки.
Не можна використовувати в іграх чи під час
занять метафори, образи літаків тощо. Це може травмувати дітей, які були під
обстрілами. У роботі спираємося на метафори та образи
дому, землі, веселки, води.
Навіть образ неба зараз не даватиме дітям
стійкості – для багатьох це джерело небезпеки. Будь ласка, зважайте на це,
плануючи свої зустрічі з учнями.
Якщо в роботі плануєте створювати щось із
частин, наприклад кубиків, пам’ятайте: якщо
деталі руйнуватимуться, це може нагадувати дітям зруйнований будинок. (діти
самі можуть обрати таку гру - тоді для них це буде поміжне)
До того ж будьте уважні до звуків, що
використовуються в супроводі.
Не
пропонуйте дітям жодних образів воєнної техніки. Приймається лише той варіант, коли вони самі
хочуть намалювати, виліпити чи обговорити це.
Натомість працюйте над образами сили та
стійкості й частіше просіть дитину намалювати, зобразити те, що є її силою.
Пам’ятайте, що ми проводимо зустрічі для того,
щоби дати дітям стабільність у теперішній
реальності, відволікати їх і розважати цікавими фактами, захопливими
розповідями. Війну, танки, вибухи вони бачать у новинах. Вони чують про це від батьків,
рідних і близьких.
Уявіть, що ви працюєте з дитиною з Харкова,
яка сидить у бомбосховищі. Усі розмови про війну для неї - які не вона
ініціювала - зараз – додаткове травмування. Будь ласка, зважайте на це.
Для дитини, яка пережила втрату, втратила близьких або будинок, абсолютно неприпустимі
слова на кшталт “час лікує”, “у всьому є й хороший бік”, “подивися, який тут є хороший
варіант для тебе”. Ці слова некоректні та неетичні.
Дітям важливо почути: “Те, що ти пережив –
жахлива трагедія, це жахливо й так шкода, що тобі довелося через це пройти. Я
захоплююсь твоїми мужністю та силою. Попри таке горе, ти справляєшся, як
справжній герой. Я дуже хочу тебе обійняти та захистити”.
Якщо дитина починає говорити, що б вона не говорила,
ми її слухаємо й не перебиваємо! Киваємо, підтримуємо й наприкінці робимо
акцент на тому, що навіть слухати – це дуже важко. Далі можна сказати: “Але я
бачу, який ти сильний і як ти справляєшся”. Проте не давайте порад, поки вас не
попросили про це.
Джерело:
https://www.facebook.com/svetlanaroyz/posts/5374085232625038
Коментарі
Дописати коментар