Безпека підлітків, кризове реагування та розуміння підлітків.
Пошукайте, будь
ласка, інформацію про «синдром Вертера». Що докладніше, активніше, «більш
насичено» подаватиметься інформація про трагедії в ЗМІ — то більше
провокуватиметься подібна поведінка. Причому саме в тій віковій категорії, саме
серед того типу дітей, який згадано в новинах. Тому не можна подавати
інформацію про ризик чи самогубство «смачно». Існує дослідження про вплив
зменшення інформації про трагедії на кількість «послідовників» самогубств. Зі свого
боку я покладаю надії на відповідальність ЗМІ. Якщо сталася критична ситуація,
то повідомляти про неї дітям повинен не «зовнішній експерт», а хтось близький,
той, кому діти довіряють, хто зможе розділити їхні почуття. Важливо дати дітям
відреагувати: страхом, провиною, злістю. Можна почати розмову з того, що ви
дізналися страшну інформацію, й одразу поділитися тим, що ви з цього приводу відчуваєте.
Забороняти соцмережі чи ґаджети — марно.
Це ілюзія безпеки:
ми нічого не можемо забрати, не давши щось рівноцінне. Я зараз уважно вивчаю
тему депресії та статистику депресивних розладів у світі: ризик депресій вищий
у дівчаток-підлітків (та у жінок), а самооцінка дівчаток-підлітків більш
«вразливіша».
Що нам важливо пам’ятати
про підлітків — пункти й «рецепти»:
• Це період «пустелі
юнацтва», у якій страшно, але в якій водночас дуже багато амбівалентних
почуттів і станів, їх дуже складно витримати. Крім агресії, ейфорії, тривоги,
підлітковому віку властивий стан «емоційного обнулення» ‒ нудьги, порожнечі. У здоровому стані
ця «нудьга» змушує нас шукати діяльність, у якій ми б відчували реалізацію. Але
в підлітків часто за нею йде прояв румінацій (нав’язливих думок),
незадоволення, злості, болісної туги. Цього стану — болісної туги ‒ діти намагаються уникнути, вибираючи
дивні та страшні дії. Маркер того, що дорослим важливо терміново включатися —
шрамування. Фізичний біль витісняє емоційний. Витримати фізичний легше, ніж
душевний.
• Це період
суб’єктивного переживання тотальної самотності, крихкості внутрішніх опор і невпевненості в зовнішніх. У
процесі дорослішання дитина не може спертися на внутрішню територію (і на все,
що до неї належало, зокрема батьків) — саме там відбуваються глобальні зміни на
всіх рівнях. Вона шукає опори, схвалення, визнання «ззовні». Саме тому їм так
важливо крикнути у світ (у тік-ток чи інстаґрам): «А я …», але частіше це
звучить як: «А в мене …». Вийшовши з підліткового віку в здоровому емоційному
стані, вони прийдуть до СИЛИ індивідуальності.
• Запитання підліткового віку: «Хто я?! Що я можу? На що я можу
вплинути? Як далеко я поширюю свою владу? Що я можу витримати?».
Як ми можемо з усім цим
допомогти:
• багатьом складно
дочекатися результатів, бо на це просто може не вистачати «потужності», і це особливість
покоління: їм важливі «швидкі проєкти» (кулінарія, проєктні табори, обмежені в
часі проєкти, «тренінги вихідного дня»);
• для них важлива
близькість, безпечне коло спілкування (настільні ігри, наукові гуртки,
рукоділля, будь-які майстер-класи, хобі, творчість, навчальні проєкти, курси
програмування, шашки, шахи, фотомайстерні, створення мультфільмів — усе це
прирівнюється до психотерапії);
• якщо вдасться, то
залучайте їх до музики (барабани? укулеле?) —це вплив на «внутрішню
ритмізацию», це «кондиціонер» для їхньої розпеченої лімбічної системи. Знаєте,
є таке правило, що школи, в яких є хор і театр, — у меншій зоні ризику появи
булінгу;
• необхідне в цьому
віці — відчуття важливості: свого внеску в спільноту школи, класу, району), волонтерство,
тьюторство, соціальні проєкти; навіть учні 4‑го класу можуть проводити
майстер-класи в першокласників (потрібно тільки продумати, як це втілювати в
умовах карантину);
• привчання до
рефлексії — сторітелінг, написання есе, літературні гуртки, сценарні курси,
курси акторської майстерності, читання — це все психотерапія. … Зробімо читання
модним (попрошу друзів зробити добірку книжок і фільмів для підлітків);
• практики, які
допомагають «вижити в пустелі», ‒ це гальмівна система при
збудженні (майндфулнес, медитації, візуалізації);
• здорова
критичність сприйняття — будь-які логічні ігри, формат «Що? Де? Коли?», проєкти
з «розвінчуванням» міфів, експерименти, ігри в «Мафію», знову-таки
програмування, шахи та шашки;
• арт-терапія — у
роботі з підлітками ми використовуємо тему лабіринту: проходження
лабіринтів-квестів чи малювання лабіринтів.
Адже ми привчаємо до
відчуття: вихід є, він логічний, безпечний, у життя.
Завдання підлітків — перейти на «своє внутрішнє живлення», а для цього необхідно
відділитися від «маминого харчування» в усіх сенсах цього словосполучення: від
емоційного харчування, від залежності від найбільш значимої фігури (почасти це проявляється
буквально — у відмові їсти ту їжу, яка прийнята в сім’ї, готується мамою; так
відбувається знецінення мами та її ролі). Якщо дитина заявила, що буде
вегетаріанцем — попросіть її навчити вас готувати та споживати нові страви. І
компенсуйте те, що вважаєте необхідним вітамінами.
«Будьте
зі мною — відпустіть мене» — постійний стан підлітків. Їм так важливо відчувати
від нас «Я з тобою! Я зможу в себе вмістити те, що ти зараз переживаєш, ти
можеш «з моєю силою» рости. Поруч зі мною ти можеш розслабитися, можеш на мене
покластися». Це дуже складно! Бути батьками підлітка — випробування.
Ми пам’ятаємо, що на
рівні фізіології в тілі підлітків відбуваються величезні зміни, які залишають
відчуття перевантаження і стан «це неможливо контролювати»: гормональні
перебудови, зростання стоп, зміна зросту, всіх вимірів тіла, гормональні американські гірки, зміна режиму
сну. Відповідальність за будь-які невдачі дитина переносить на тілесність. І,
знаєте, підлітковий вік — саме час для онлайн-курсів зі стилю, макіяжу, опанування
сценічної ходи та ін. І, звісно, спорту.
Процеси, що
відбуваються в мозку: префронтальна кора (що відповідає за раціональну
поведінку, контроль, критичність, аналіз, оцінку ризиків) і лімбічна система
(що відповідає за переживання й формування емоцій) під час підліткового віку абсолютно
не дружать. Через гіперактивності лімбічної системи й неможливість гальмування
(через незрілість префротнальной кори й недостатні зв’язки) дитина моментально
спалахує за будь-якої (гаданої) небезпеки, вразливості. Саме лімбічна система
жадає ризику. А префронтальній корі не вистачає сили її зупинити. Нам важливо
дати підлітку можливість «скинути збудження» (якщо підліток захоче займатися
спортом, то може допомогти батут, «лазерні бої», будь-які псевдоагресивні
ігри).
У позитивній психотерапії є красива модель балансу, чи «ромб балансу». Уявіть собі ромб, на
вершинах якого стоять найважливіші теми життя: Тіло (здоров’я, харчування,
спорт, гігієна, сон…), Контакти (спілкування, близькість, сім’я, друзі…),Реалізація
(діяльність, навчання, робота…), Сенс (фантазії, творчість, майбутнє, мрії,
цілі, цінності). В ідеальній системі всі сторони ромба повинні бути
рівнозначні, але в реальному житті якийсь кут може бути «відтягнутий»,
перевантажений, деформуючи всю структуру. І нам важливо не зменшити кут, який
«випадає», а продумати, як збільшити інші. Ця модель стосується і дітей, і
дорослих.
Що просто зараз можна
робити в школі?
Одна з колег, яка
приїжджала на заняття Студії (Маріанна Ільченко), розповіла про свій досвід.
Мені здалося це прекрасним кейсом! Тож шкільний психолог або класний керівник
збирає клас. І перед класом стоїть завдання: розробити інструменти «кризового
реагування» в складних ситуаціях у класі. Клас розбивається на групи. Можливо,
кожна група вирішує своє завдання, можливо, дітям запропоновано кілька тем, у
яких група шукає відповідь:
• Як зрозуміти, що
однокласнику / другу погано?
• Що я роблю, коли
мені погано?
• Як розрізнити
«небезпечну інформацію», які правила безпеки в інтернеті працюють?
• До кого можна
звернутися по допомогу?
• Якщо я дізнався,
що однокласник / друг збирається зробити ризиковану дію — як я чиню, як важливо
вчинити?
• Що мені допомагає
заспокоїтися?
• Що ми робимо в
класі, щоби підтримувати одне одного?
Дорослому важливо бути фасилітатором цього важливого процесу.
А проводити його має
той, кому діти довіряють. Пошук відповідей та робота в групі — це і є «вихід»
із лабіринту.
Світлана Ройз
Коментарі
Дописати коментар