Основні принципи ефективного діалогу .

Ефективність діалогу обумовлена принципами, які забезпечують налагодження якісної взаємодії між учасниками діалогу. У своїй практичній діяльності ми спираємось на такі основні з них:

- цінність у багатоманітності думок;

- безсторонність ведучого діалогів;

- чути «іншого»;

- рівна можливість висловитись;

- говорити «від себе» (з власного досвіду, бачення), від 1-ої особи;

- конфіденційність;

- безпека.

Додатково звертаємо вашу увагу на перелік та пояснення принципів діалогу Кей Ліндал у книзі «Вивчення мистецтва слухати», зокрема:

 Принцип 1: Не робіть припущень, коли слухаєте. Те, що ви припускаєте, часто є невидимим для нас. Почасти наш інтерес до співрозмовника зумовлений здогадкою, що цій людині довелось пережити або пройти такі саме випробування, що й нам. Якщо ви здивовані, засмучені або роздратовані чимось з того, що говорить ваш співрозмовник, це можна пояснити тим, що сказане суперечить вашим здогадкам.

 Принцип 2: Коли ви говорите, робіть це у властивій вам манері, виходячи з власних переконань і спираючись на власний досвід. Промовляйте від першої особи. Вмійте відповідати за власні слова. Єдина людина, від імені якої ви можете говорити впевнено, - це ви самі. Намагайтесь уникати слів та словосполучень «завжди», «ніколи», «усі ми», «само собою».

 Принцип 3: Мета діалогу - прийти до розуміння іншої людини, а не оцінити її - чи вона хороша, чи погана, чи права, чи ні. Якщо ви будете сидіти й гадати, що вам подобається, а що ні, то замість того, щоб слухати того, хто говорить, ви будете спілкуватись самі з собою. Просто стежте за собою, а як помітите, що намагаєтесь судити, поверніться до слухання.

 Принцип 4: Слухайте не заради того, щоб погодитись або повірити, а для того, щоб зрозуміти. Головна мета перебування у діалозі полягає у тому, щоб здобути нове розуміння щодо чогось певного.

 Принцип 5: Ставте уточнювальні запитання або такі, які вимагають повнішої відповіді, які допоможуть вам краще дослідити та глибше усвідомити почуте. Уникайте ставити спрямовувальні питання, які містять вашу власну точку зору щодо предмета діалогу.

 Принцип 6: Робіть паузи, залишайте час на роздуми. Говоріть те, що маєте сказати, а не те, що хочеться. Робіть паузи, щоб люди мали можливість усвідомити те, що ви сказали.

 Принцип 7: Говорити має хтось. Стежте за тим, щоб кожний мав можливість висловитись. Але це не означає, що кожний повинен висловитись.

 Принцип 8: Залишайтесь у діалозі навіть тоді, коли стає нелегко. Не ховайтесь у собі, навіть якщо чуєте щось таке, що вас ображає.

 Принцип 9: Давайте знати про свої почуття, пояснюйте, що саме вас образило, що було неприємним.

 Принцип 10: Дотримуйтесь конфіденційності. Не розголошуйте імен тих, з ким ви мали розмову, коли ділитесь інформацією або ідеями, які ви отримали під час діалогу.

 У діалозі учасники доходять розуміння, що їхні переконання стосовно певного питання значною мірою були сформовані їхнім життєвим досвідом та іншими факторами (вік, релігійна, етнічна, класова, статева або гендерна приналежність чи місце проживання) і можуть бути змінені внаслідок уважного слухання, спілкування та спільної роботи з іншою стороною.

 Діалог процес, орієнтований на розуміння та прийняття. Діалог проводиться заради усвідомлення відмінностей в поглядах та сприйнятті учасників процесу. Через вислуховування один одного учасники розуміють, яким чином досвід кожного впливає на його/її переконання. Учасники можуть поділитись власним розумінням ситуації. Діалог надає можливість сформувати спільне розуміння ситуації, що поділяється усіма. При цьому, сильні емоції, на кшталт гніву, печалі є прийнятними, коли вони сприяють розумінню глибини досвіду та переконань. Результатом діалогу є прийняття учасниками досвіду одне одного.

 Курс «Як ефективно спланувати та провести важливий діалог»

Джерело: www.prometheus.org.ua  


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Прояви дезадаптації та причини її виникнення

Тиха трагедія з нашими дітьми, про яку ніхто не говорить

ЩО ТАКЕ ПРОБЛЕМНА ПОВЕДІНКА?