«Ментальний щит» для дітей: хвилинки психологічної самодопомоги (Частина 1)
Інституту соціальної та політичної психологіїНАПН України,
доктор психологічних наук,член-кореспондент НАПН України
В Україні війна… Вона розірвала повсякденність звичного життєвого світу. Психологічний стан можна порівняти із натягнутою струною. Важко всім, але діти, що з нами поруч, знаходячись у надзвичайній ситуації, потребують особливої уваги.
Психологи Національної академії педагогічних наук України з перших днів відповідають на нові виклики, базуючись на восьмирічному досвіді допомоги постраждалим від війни 2014-2022 на сході країни. Одним із проєктів, спрямованих, спрямованих на психологічну підтримку дітей, стали розробки Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, реалізовані спільно з онлайн-ліцеєм Чурюмова та партнерами у формі щоденного практикуму «Ментальне здоров’я» для дітей 1-4 класів, 5-7 класів і різновікової групи. Використовувався також досвід іноземних колег, зокрема ізраїльського центру «Мошав».
Практичні напрацювання проєкту «Ментальне здоров’я» рекомендовано для використання у Всеукраїнській школі онлайн (психологічні хвилинки включено до розкладу всіх класів). Ці заняття сприяють збереженню пружності дитячої психіки в надзвичайних умовах.
Пропонуємо фрагменти занять.
Дитячий антистрес 1. Психологічні п′ятихвилинки для онлайн-занять (5-7 класи).
Свій емоційний стан ми можемо скоригувати за допомогою фізичних рухів і вправ.
Стан, коли людиною оволодіває тривога, страх, паніка (один полюс), або безпомічність, пригнічення, виснаження, байдужість (другий полюс), зараз є нормальними, але можна і потрібно собі допомогти – це теж нормально.
Наступні дві вправи варто вивчити наперед, щоб в разі чого допомогти собі.
Коли страх стає дуже сильним, великим, нестерпним настільки, що колотиться серце, все мерехтить і хитається, трясе, стискає, важко дихати – це називається паніка. Допомагають вправи «Змія» і «Тарзан». Це дихальні вправи, в яких важливо, щоб видих був довший за вдих.
«Змія». Імітація шипіння змії. Короткий вдих через ніс, дуже довгий видих через рот, через стиснуті зуби. Намагатися видихати якнайдовше і слухати, як «шипить змія». Повторювати кілька разів.
«Тарзан». Згадати відомого персонажа. Коли йому було страшно, боляче, гнівно, він кричав і бив себе в груди, виходило голосне «Го-го-го-го-го!» Це означало «я сильний», «я все здолаю», «я сміливий». Можна зробити це голосно і протяжно: «О-го-го-го-го!» Але щоб нікому не заважати, можна уявляти, що ви голосно кричите, але видихати без звуку і просто стукати себе в груди, щоб видих був негучним, але переривистим і довгим. «О-хо-хо-хо-хо!» Це допомагає оволодіти собою, перемкнути свої емоції, опанувати хвилею паніки.
Якщо страх приходить, коли ви лягли спати, мучає і не дає заснути, теж можна собі допомогти тілесними вправами.
«Кулачкові ритми». Головне у вправі – дотримання ритму. Потрібно стиснути свій кулачок, потримати стиснутим і – розслабити (пальчики не випрамляти), зробити паузу. Знову стиснути, потримати і – розслабити, зробити паузу. Спочатку темп стискання-розслаблення може бути будь-який, але поступово має уповільнюватися, стискання слабшати. Поступово вправа допоможе розслабитися і заснути. Вправу можна робити обома, або однією рукою (якою зручніше). Можна таку ж ритмічну вправу робити пальчиками ніг, також обома кінцівками синхронно чи асинхронно.
Ці кулачково-пальчикові вправи працюють і в інший бік. Якщо треба себе активізувати, зібратися, мобілізуватися, тоді ритм треба поступово пришвидшувати (це буде корисно для мозку, який треба налаштувати на навчання чи якусь дію).
Покажіть ці вправи своїм дітям. Діти нас, дорослих, зараз бережуть і не розповідають про свої душевні страждання. Проте ми можемо дати їм інструменти самодопомоги, які будуть протистояти безпомічності як найбільш токсичному психологічному стану.
Треба пам′ятати, що в нас іще попереду будуть фази виснаження, депресивні епізоди – така природа нашої психіки і реакції на стрес. Якщо ми допоможемо дітям зараз, не прийдеться лікувати розлади в майбутньому. З власного професійного досвіду, дівчатка (особливо, які не мають спілкування з братиками-сестричами) найбільше опиняються в групі ризику пригніченої психіки. Не полишайте їх в ізоляції, долучайте до спільної діяльності, аби вони відчували, що від їхніх зусиль залежить щось важливе і вони потрібні в спільних справах. Коли людина допомагає тим, кому ще гірше, це природний шлях зупинити своє занурення в депресію. Але, можливо, для початку просто треба виспатися.
І ще важливо. Діти мають грати. Часто звичних іграшок немає. Але від цього потреба у грі не зникає. Хай розпитають бабусь-дідусів, старших мешканців, які поруч, у що вони грали в дитинстві. У них були ігри, що не потребували обладнання. Класики, «Море хвилюється раз...», «Зіпсований телефон» тощо. У бомбосховищі теж можна знайти куточок, щоб пограти. Дорослі розкажуть, покажуть, і їм теж корисно згадати дитинство.
Джерело:"Освіта і суспільство", 2022, № 3, березень, с. 9
Коментарі
Дописати коментар